תרבות ובידור

הסודות מאחורי הפרסומות: מי ניצח בתחרות הגדולה של הטלוויזיה?

יום חמישי, 7 באוגוסט 2025|5 דקות קריאה|מקור: mako • נכתב על ידי מערכת האתר
הסודות מאחורי הפרסומות: מי ניצח בתחרות הגדולה של הטלוויזיה?
הידעתם שגם פרסומות מתחרות ביניהן? כתבה זו מסבירה על תחרות שבועית בשם 'קקטוס הזהב' הבוחרת את הפרסומות הכי יעילות בטלוויזיה. נגלה איך מודדים הצלחה של פרסומת – לפי כמה זוכרים אותה, כמה היא מעניינת והאם היא גורמת לנו לחשוב דברים טובים על החברה. השבוע זכתה במקום הראשון פרסומת מצחיקה של בנק הפועלים, ואחריה פרסומות של וולט ומטרנה, כל אחת עם סיפור ורגש משלה.

הסודות מאחורי הפרסומות: מי ניצח בתחרות הגדולה של הטלוויזיה?

יצא לכם פעם לראות פרסומת בטלוויזיה או ביוטיוב ופשוט לצחוק בקול רם? או אולי פרסומת שגרמה לכם להרגיש משהו חם בלב? רובנו חושבים על פרסומות כעל הפסקה קצרה בין התוכניות שאנחנו אוהבים, אבל האמת היא שמאחורי כל סרטון קצרצר כזה מסתתר עולם שלם של יצירתיות, מחשבה ואפילו... תחרות! ממש כמו שיש אליפות בכדורגל או תחרות שירים, יש גם תחרות שבועית שבודקת אילו פרסומות הן הכי מוצלחות. השבוע, נציץ מאחורי הקלעים ונבין איך בוחרים את הפרסומת המנצחת ומי זכה במקום הראשון.

מה זה בכלל "קקטוס הזהב"?

דמיינו אולימפיאדה של פרסומות. זה פחות או יותר הרעיון מאחורי "קקטוס הזהב". זוהי תחרות שבועית שבה בודקים אילו פרסומות ששודרו בטלוויזיה היו הכי אפקטיביות. מה זה אומר אפקטיביות? זה לא רק אם הפרסומת יפה או מצחיקה, אלא אם היא באמת הצליחה במשימה שלה: לגרום לנו, הצופים, לזכור אותה, להתחבר אליה, ואולי אפילו לחשוב דברים טובים על החברה שיצרה אותה.

כדי להחליט מי המנצחת, חברת מחקר בשם "שילוב" עושה משהו מאוד מעניין: היא פונה בכל שבוע למאות אנשים מכל רחבי הארץ ושואלת אותם שאלות על הפרסומות שהם ראו. זה סוג של סקר גדול שבו אנשים מדרגים את הפרסומות לפי כל מיני מדדים.

איך מודדים הצלחה של פרסומת?

החוקרים לא סתם שואלים "אהבתם או לא?". הם בודקים שלושה דברים עיקריים, שלושה פרמטרים מרכזיים:

  1. זכירות: האם בכלל זכרתם שראיתם את הפרסומת? והאם אתם זוכרים איזו חברה היא פרסמה? לפעמים אנחנו זוכרים בדיחה מפרסומת, אבל שוכחים לגמרי מה היא ניסתה למכור. פרסומת טובה נשארת בראש יחד עם שם המותג.
  2. אטרקטיביות: כמה הפרסומת הייתה מושכת? האם היא הייתה מעניינת, מצחיקה, מרגשת או מקורית? פרסומת שגורמת לנו להרגיש משהו – צחוק, שמחה, התרגשות – נחשבת לאטרקטיבית יותר.
  3. השפעה על המותג: האם הפרסומת גרמה לכם לחשוב משהו חיובי על החברה? האם היא גרמה לכם להרגיש שהחברה הזו מבינה אתכם, שהיא מודרנית או אמינה? המטרה היא לא רק למכור מוצר אחד, אלא לבנות מערכת יחסים טובה עם הקהל.

השילוב של כל הציונים האלה קובע מי הפרסומת שמקבלת את מדליית הזהב באותו שבוע.

והזוכים הגדולים של השבוע הם...

אז אחרי כל ההסברים, בואו נגלה מי היו שלוש הפרסומות שעשו את זה הכי טוב השבוע!

במקום הראשון: בנק הפועלים והנעליים הכפולות הפרסומת הזוכה מספרת סיפור קצר ומצחיק על אישה בשם אירינה שקונה לעצמה נעל יקרה שתמיד רצתה. היא כל כך מתלהבת, שהיא מחליטה לקנות את אותו הדגם בדיוק, רק בצבע אחר. הרעיון של הפרסומת הוא להראות שאם היה לה "עוזר פיננסי" בטלפון מהבנק, הוא בטח היה שולח לה התראה קטנה שאומרת: "היי, שימי לב, את מוציאה הרבה כסף". למה הפרסומת הזו הצליחה? כי היא משתמשת בהומור ובסיטואציה שקל להזדהות איתה. כולנו מכירים את ההרגשה של לרצות משהו ממש חזק, והפרסומת מציגה את זה בצורה קלילה ומשעשעת.

במקום השני: Wolt והשליחה החברה במקום השני נמצאת פרסומת שמראה לנו איך פעולה יומיומית, כמו להזמין אוכל במשלוח, יכולה להפוך לסיפור על חברות. אנחנו רואים לקוחה שמזמינה כל כך הרבה, שכבר נוצר קשר חם ומצחיק עם השליחה הקבועה שלה. הפרסומת הזו לא מתמקדת רק באוכל, אלא ברעיון של חיבור בין אנשים. היא גורמת לנו להרגיש שהחברה היא לא סתם אפליקציה קרה, אלא חלק מהשכונה ומהחיים שלנו.

במקום השלישי: מטרנה והבייביז המרגשים לפעמים, הדרך הטובה ביותר לגעת בלב של אנשים היא פשוט לרגש אותם. הפרסומת של חברת מזון התינוקות "מטרנה" עושה בדיוק את זה. היא מראה תינוקות מתוקים ואת הקשר המיוחד שלהם עם האימהות. גם אם המוצר מיועד לתינוקות, הרגש החם של אהבה וביטחון הוא משהו שכל אחד, בכל גיל, יכול להבין ולהתחבר אליו. פרסומות כאלה מצליחות כי הן פונות ישירות לרגש שלנו.

למה זה בכלל משנה?

אז בפעם הבאה שאתם רואים פרסומת, נסו לחשוב עליה כמו בלשים. מה הסיפור שהיא מספרת? איזה רגש היא מנסה לעורר בכם? והאם אתם זוכרים מי עומד מאחוריה? אתם תגלו שמאחורי כל סרטון קצר מסתתרת מחשבה רבה, ושהמטרה היא לא רק למכור לכם משהו, אלא לספר לכם סיפור קטן שיגרום לכם לחייך, להתרגש ולזכור.

📌 נקודות מרכזיות

  • פרסומת: סרטון קצר בטלוויזיה או באינטרנט שמטרתו לשכנע אותנו להתעניין במוצר או בחברה.
  • מותג: השם, הסמל והתדמית של חברה מסוימת. למשל, 'קוקה-קולה' או 'נייקי' הם מותגים מוכרים.
  • קמפיין פרסומי: סדרה של פרסומות ופעולות שיווק שנועדו לקדם מטרה אחת משותפת.
  • קהל יעד: קבוצת האנשים הספציפית שהפרסומת מנסה לדבר אליה (למשל, ילדים, הורים, ספורטאים).
  • סקר: שיטה לאיסוף מידע מהרבה אנשים על ידי שאילת שאלות כדי להבין את דעתם.
  • אפקטיביות: המידה שבה הפרסומת הצליחה להשיג את המטרה שלה (לגרום לאנשים לזכור, לאהוב ולקנות).
  • זכירות: היכולת של הצופים לזכור שראו את הפרסומת ולקשר אותה למותג הנכון.
  • אטרקטיביות: המידה שבה הפרסומת הייתה מושכת, מעניינת, מצחיקה או מרגשת.

📚 מילון מושגים

פיננסי
כל מה שקשור לכסף - איך מרוויחים אותו, איך חוסכים ואיך משתמשים בו בחוכמה.
פרמטרים
הכללים או המדדים שלפיהם בודקים או מודדים משהו. למשל, במשחק כדורגל, פרמטר אחד לניצחון הוא מספר הגולים.
מיתוג
התהליך שבו חברה יוצרת לעצמה שם, סמל וסיפור ייחודיים כדי שאנשים יזכרו, יזהו ויאהבו אותה.