מדע וטכנולוגיה

החלום הופך למציאות: המכונית המעופפת מישראל קיבלה אישור להמריא!

🔥 כתבה חמה
יום רביעי, 3 בספטמבר 2025|5 דקות קריאה|מקור: ynet • נכתב על ידי מערכת האתר
החלום הופך למציאות: המכונית המעופפת מישראל קיבלה אישור להמריא!
חברה ישראלית בשם 'אייר' (AIR) בנתה מטוס חשמלי קטן ומיוחד, שנראה קצת כמו מכונית מעופפת ויכול להמריא ולנחות ממש כמו רחפן. לאחרונה, היא קיבלה אישור חשוב מאוד מרשות התעופה של ארצות הברית, שמאפשר לה להתקדם בניסויים. זהו צעד ענק לקראת היום שבו אנשים פרטיים יוכלו להטיס בעצמם כלי תחבורה אישי בשמיים, ממש כמו בסרטי מדע בדיוני.

דמיינו שאתם רוצים לנסוע לביקור אצל סבא וסבתא, אבל במקום לעמוד בפקקים, אתם נכנסים לרכב מיוחד בחניה, לוחצים על כפתור, והוא פשוט ממריא ישר למעלה אל השמיים. זה אולי נשמע כמו חלום, אבל חברה ישראלית בשם 'אייר' עובדת קשה כדי להפוך אותו למציאות. הם פיתחו מטוס אישי חשמלי בשם 'אייר וואן' (Air One), ועכשיו הוא עשה צעד גדול וחשוב לקראת הפיכתו לכלי תחבורה אמיתי.

מה זה המטוס המיוחד הזה?

ה'אייר וואן' הוא לא מטוס רגיל. הוא שייך למשפחה חדשה של כלי טיס שנקראת eVTOL. השם הארוך הזה הוא בעצם ראשי תיבות של 'כלי טיס חשמלי שממריא ונוחת אנכית'. במילים פשוטות, הוא פועל על חשמל, מה שהופך אותו לשקט וידידותי יותר לסביבה, והוא יכול להמריא ולנחות ישר למעלה ולמטה, בלי צורך במסלול המראה ארוך כמו של מטוסים גדולים. תחשבו על רחפן צעצוע גדול, רק כזה שיכול לשאת שני אנשים!

ה'אייר וואן' יכול לטוס במהירות של עד 250 קילומטרים בשעה, שזה מהר יותר מכל מכונית על הכביש המהיר, ויכול להישאר באוויר כשעה שלמה. אחד הדברים המגניבים בו הוא שאחרי הנחיתה, אפשר לקפל לו את הכנפיים ולהחנות אותו בחניה רגילה של מכונית. בנוסף, הוא יכול לשמש גם להובלת מטענים חשובים, כמו ציוד רפואי, במשקל של עד 250 קילוגרם, וכל זה בלי טייס בתוכו, אלא בשליטה מרחוק.

צעד גדול קדימה: האישור מאמריקה

כדי שמטוס חדש יוכל לטוס בשמיים, הוא צריך לקבל אישור מגוף מיוחד שנקרא רשות התעופה. בארצות הברית, הגוף הזה נקרא FAA, והוא כמו 'משטרת התנועה של השמיים'. התפקיד של ה-FAA הוא לוודא שכל מטוס, מסוק או רחפן הוא בטוח מאוד לטיסה, גם לאנשים שבתוכו וגם לאנשים שעל הקרקע.

לאחרונה, חברת 'אייר' קיבלה מה-FAA אישור חשוב שנקרא 'כשירות אווירית'. זה כמו רישיון זמני שאומר: 'בדקנו את אב-הטיפוס שלכם, ואנחנו מאמינים שהוא בנוי היטב ובטוח מספיק כדי להתחיל בסדרת ניסויי טיסה רציניים'. קבלת האישור הזה היא הישג ענק, כי היא מראה שהמומחים הגדולים ביותר בתחום התעופה מאמינים בהמצאה הישראלית. עכשיו, צוות החברה יכול לערוך טיסות ניסוי רבות במתקן שלהם בפלורידה, ארצות הברית, תחת פיקוח של המומחים, כדי להמשיך ולשפר את המטוס עד שיהיה מוכן לגמרי.

איך זה עובד בעצם?

אולי ראיתם כלי טיס אחרים שבהם המדחפים (הפרופלורים) משנים את הזווית שלהם כדי לעבור מהמראה כלפי מעלה לטיסה קדימה. זהו מנגנון מסובך ויקר. המהנדסים הישראלים של 'אייר' מצאו פתרון חכם יותר. ב'אייר וואן', המדחפים נשארים במקום, ומערכת מחשב מתוחכמת שולטת בזרימת האוויר כדי לאפשר למטוס לעבור בצורה חלקה בין המראה אנכית לטיסה אופקית. הפיתוח הזה הופך את המטוס לפשוט יותר, אמין יותר, וגם זול יותר לייצור.

מי יוכל להטיס אותו?

עוד יתרון גדול הוא שהטסת ה'אייר וואן' תהיה קלה יחסית. לא צריך להיות טייס קרב כדי להטיס אותו. החברה מתכננת שההכשרה הנדרשת תהיה קצרה למדי, אולי אפילו פחות מ-40 שעות לימוד. זה פותח את האפשרות שאנשים רבים, ולא רק טייסים מקצועיים, יוכלו לקבל רישיון ולהטיס את המטוס האישי שלהם לטיולי ספורט ופנאי.

לא רק לטיולים: מטוסים למשימות חשובות

לצד החלום על 'מכונית מעופפת' אישית, ל'אייר וואן' יש גם שימושים חשובים מאוד. מכיוון שאפשר להטיס אותו מרחוק, ללא טייס, הוא יכול לבצע משימות מורכבות. למשל, צבאות כמו צה"ל וצבא ארצות הברית בוחנים את השימוש בו כדי להעביר ציוד, מזון או תרופות לחיילים שנמצאים במקומות שקשה להגיע אליהם. כך, אפשר לבצע משימות חשובות במהירות ובבטחה, ולעזור לאנשים רבים.

אז מתי נראה אותם בשמיים?

הדרך עוד ארוכה, ובטיחות היא תמיד במקום הראשון. החברה תבצע עוד אלפי שעות של ניסויים ובדיקות קפדניות. אם הכל ילך לפי התוכנית, הלקוחות הראשונים יוכלו לקבל את ה'אייר וואן' שלהם בשנת 2026. זה אולי נראה רחוק, אבל בעולם התעופה, זה ממש מעבר לפינה. בזכות מפתחים ישראלים חולמים ומוכשרים, השמיים של המחר עשויים להיראות שונים לגמרי ממה שאנחנו מכירים היום.

📌 נקודות מרכזיות

  • eVTOL: ראשי תיבות באנגלית של 'כלי טיס חשמלי עם יכולת המראה ונחיתה אנכית'. זהו סוג חדש של מטוסים שפועלים על חשמל ויכולים להמריא ולנחות כמו מסוק או רחפן.
  • FAA (Federal Aviation Administration): רשות התעופה הפדרלית של ארצות הברית. זהו הגוף הממשלתי שאחראי על כל חוקי התעופה ועל בטיחות הטיסות בארה"ב.
  • כשירות אווירית (Airworthiness): אישור רשמי שקובע שכלי טיס מסוים בטוח לטיסה ועומד בכל תקני הבטיחות הנדרשים.
  • אב-טיפוס (Prototype): הדגם הראשון והניסיוני של המצאה חדשה. משתמשים בו כדי לבדוק שהכל עובד כמו שצריך לפני שמתחילים לייצר המוני עותקים.
  • לוגיסטיקה (Logistics): התחום שעוסק בתכנון והובלה של ציוד, אספקה ואנשים ממקום למקום בצורה היעילה ביותר.
  • רגולציה (Regulation): מערכת החוקים, הכללים והתקנות שגוף ממשלתי קובע כדי לפקח על תחום מסוים, כמו תעופה, ולשמור על הסדר והבטיחות.
  • טיסה בלתי מאוישת: טיסה של כלי טיס (כמו מטוס או רחפן) ללא טייס אנושי בתוכו. השליטה נעשית מרחוק על ידי מפעיל על הקרקע.

📚 מילון מושגים

אנכית
ישר למעלה או ישר למטה, כמו תנועה של מעלית בבניין.
מדחף
החלק שמסתובב במהירות במטוס או ברחפן ודוחף את האוויר כדי ליצור תנועה. ידוע גם בשם 'פרופלור'.
אטרקטיבי
מושך, משהו שגורם לאנשים לרצות אותו, למשל בגלל מחיר טוב או תכונות מיוחדות.
רגולטור
הגוף הממשלתי שקובע את כללי הבטיחות וההתנהגות בתחום מסוים, כמו רשות התעופה שהיא הרגולטור של השמיים.